2009-08-24

Norwegian solution

Hade en pissig öppning på den här dagen. Den här dagen började lika illa som en Lordi-låt. Orkar inte bli SÅ mycket av en "äkta bloggare" så att jag redovisar exakt vad som var piss, men det var piss.
Allt går fel och man är sur.

Då, som av ett trollslag, möter jag en norrman.
Efter dagislämningen står han i hissen! Han har tvätt med sig och berättar på sin klingande mysdialekt att han har tvättdag idag. Och allt rinner av mig. Herre min je, jag lättar. Vi skojar och skrattar som Mumin med hattifnattarna (fast på norska och svenska) han ler, jag ler, vi njuter det glada tillropets språk. När jag lämnar hissen är det som efter en dusch. Hel och ren inunder.

Så tänker jag på Hitler. Vad hade han tänkt göra i Norge? Han gav sig in i ett land han inte anade motståndskraften av. Han kanske hade tänkt slakta hela klabbet och bygga speedwaybana av hela området. Men så klingade den norska satsmelodin ut i tyskarnas öron och de förmådde sig inte. Vem kan slakta en ängel? Ja, det skulle vara Gud då. Eller Satan. Men du fattar.

1 kommentar:

  1. Trevligt. Min bror fick en lika trevlig upplevelse på samma dag. Han kör bil och ska svänga in i höger fil som är vänster fil för en bil som tänker detsamma. De krockar nästan men rättar till problemet innan krasch. Brorsan gör en "sorry, sånt händer, my bad" med axlarna och kvinnan i bilen bredvid gör samma sak. Henns man kör och i baksätet sitter en försjunken tonårsson i rasta... hår. Sen åker brorsan upp bredvid dem igen och vinkar. Modern vinkar tillbaka. Sedan kör de förbi honom och då vinkar hela familjen, införstådda i trevligheten. Brorsan vinkar tillbaka. Godheten har vunnit. Folk borde berätta fler såna här trevliga historier i kontrast till alla idioter (och pedofiler) man tycker sig se på stadens gator. Merparten är trevliga. Jag tror på det igen.

    SvaraRadera