2009-08-25

Humorutvecklingen

Har snabbt blivit "mycket nära vän" med en ung och lovande medieman med kopplingar till ett av landets mäktigaste produktionsbolag. Han knäcker som humorutvecklare och jag har just fått en chans att på spekulation "utveckla nåt" mot dem. Jag tänker som följer:

Bellmanvitsar är brett. Alla vet vad jävla Bellman gick igenom. Alla känner Bellman men Bellman känner ingen. Historierna har med tiden tappat i värde. Skiten måste ju utvecklas för att hålla. Jag har utvecklat Bellmanvitsarna följande:

Old School: (saxat nånstans från nätet)
Bellman var kissnödig och ställde sig mot ett plank och kissade. Då kom en polis upp till honom och sa:
- Hörre du, du! Det där är emot lagen!
- Nej, sa Bellman, det är mot planket.

Jo, jo. Kvickt.
Men utveckla!
Jag har tagit fram ett nytt storytellingkoncept med Bellman där jag bytt ut Bellman mot den tjocke killen i teveserien "Cheers". En modern variant skulle kunna vara:
En ryss, en tysk (kul med andra nationaliteter, modernt, etno) och han den tjocke killen i "Cheers" gick in på en bar (alla går på barer nu för tiden, förr var det kanske plank man hängde vid men nu är det barer)
A:- Vaddå? På baren som är med i "Cheers" då eller? (här har jag lagt in en ny karaktär, en antagonist (nämd "A") som ställer storyn till svars och vågar ifrågasätta)
Nej, nej, en bar bara.
A:- Är det Rosanne Barr du snackar om? (antagonisten attackerar återigen och meta-feelingen ökar. Vi är nu med och skapar historien) Ah, då snackar vi om samme tjocke kille som spelar hennes man i "Raseanne"?
Nej, det var ju John Goodman. Den tjocke i Cheers heter George Wendt.
A: - Men dem är faan bra lika!?
Jo, lite.
A:- Är det inte samma då?
En heter John Goodman och den andre heter George Wendt. Det är inte samma!
A:- Okej, Roseanne, Goodman och han den tjocke i "Cheers" sitter i Raseanne Barrs hemmabar. Är det storyn? Att hon har en bar hemma, för det är inte helt jävla ovanligt i staterna kan jag säga...
NEJ! Rysken, tysken och han den tjocke i "Cheers" kommer in på en bar. Vilken som helst.
A: - ... Du vet att man inte säger "rysken", va? "Ryssen" är det korrekta uttrycket varmed man artbestämmer någon ur det där enorma folket i öst.
Hur som helst. Snälla. En RYSK, en tysk och den tjocke i "Cheers"...
A:- Fan, förlåt! Men säg George Wendt istället för jag ser bara John Goodman annars...
Det kanske inte spelar så stor roll?
A: - Ameh! Då kan det ju poppa upp vem som helst, Aschberg!? Är han med? Linus Wahlgren? Är det en musikalvits nu!???
...Okej. En från Ryssland, en annan från Tyskland samt... George Wendt som spelade den korpulente Norm Peterson...
A: -Oppa! Ett namn till!? Hur många är vi nu!??? John Goodman, Roseanne, Bellman, familjen Wahlgren och Aschberg, du, jag, nån tjockis och ryssar och tyskar hit och dit och nu den här Norm... Och nån jävla Barr... som inte är Roseanne? AAAH! (här exploderar antagonisten. Det är modernt.)

1 kommentar: