2009-06-23

Renlighet - dygd och tvång

I spåren av den monstruösa tv-succén "Rent hus" kunde jag inte hålla mig från att göra ännu en "vi fem" med frågan "vad är din inställning till renlighet?"

Gunnar Klistén, Hemmapappa, Karlshamn
- Jag har tagit för dygd att hålla rent där jag sover och äter. Rena lakan varje dag, stärkta och manglade skall dem vara. Och så tvättar jag matbordet med salpetersyra efter varje måltid. Dessutom rengör jag grundligt min egen strupe och tarmkanal med sprit varje dag.

Aina Martenäng, Gallerist, Lillehammer
- Lite skit i hörnorna är ju bara bra. Jag bor i en hexagonisk lägenhet. Läckert. Men det blir en hel del skit!

Dizzee Persson-Rascal, Gettorappare, Nyköping
- Hampan skall vara ren. Ha bra ventilation och god avrinning. Jag sprayar den med såpvatten. Och så har jag tagit en gammal tandborste av mormor som jag bara använder till hampan. Skurar och fejar. En kompis var tatuerare förut. Jag fick köpa hans uttjänta tatueringsmaskin. Den byggde jag om. Satte fast en liten tops istället för nål. Den har jag till att polera mellan bladfästena.

Olimpia Moretti, Jättedålig Ekonom, Bornholm
- Jag scannar hellre in gamla kontrakt än städar. Det är helt enkelt inte enligt policy att städa. Jag brukar åberopa trettio dagars väntetid mellan varje städning. Sen är det ändå inte säkert att jag städar. För det är ju inte policy att städa. Har du läst Kafka? Nej, inte jag heller, jag scannar hellre in gamla representationskvitton och ger dem tydliga referensnummer än läser böcker. Eller städar. När jag borde städa brukar jag vänta några dagar till. Den medicinen brukar bita! Nu måste jag diarieföra mitt eget håravfall. Hej då.

Bumby-Bengt Kyndig, Knivsliparlärling, Hasselakollektivet
- Det skall vara rent inunder. Det är det viktigaste. Otvättat hår, smutsiga naglar, gula tänder, det spelar ingen roll. Men blir jag påkörd, va. Kanske av en sån där brödbil? Kanske medvetslös. Ambulansen kommer och jag är så jävla trasig att de får klippa upp byxorna och riva av mig kalsongerna... inte för att snuska sig alltså, de skall ju rädda livet på mig! Jag är alltså så till den milda grad mörbultad av den där brödbilen, de kör ju som dårar, brödchaffisarna, va... Ja, då skall inte folk kunna stå där på trottoaren och säga "gud, han har bajsrand i kallingarna"... det är viktigt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar