2009-06-03

EU som måltavla

Jag försöker pricka rätt. Ringa in och fokusera på varje enskilt parti inför det stundande valet till det... till de två... parlamenten, är det va? I EU då! DET vet jag bestämt. Att det är EU det gäller. Svårt.
Jag anser att vi saknar ett urval av enfrågepartier. "Piratpartiet finns ju", svarar du, "Junilistan, de vill ju bara gå ur", kan vara ett annat argument men nej!
Jag tror vårt land behöver rösta in representanter som tänker, lever, andas bara en enda fråga. Junilistan koncentrerar sig på att vara kritiska, absolut, men på ALLA plan. Piraterna vill ha piratkopiering, ja, men också en massa annat. Vi behöver koncentration i politiken.
Vad baserar jag då denna tes på?
Jo, jag hade en stund över och gjorde som alla bör, jag tog mig friheten att göra en "Vi Fem", jag gick ut och lät folk tycka till själva. Kameran glömde jag dock hemma.

VILKET PARTI SKULLE DU VILJA RÖSTA IN I EU?

Kennet Knutén, Kyl-&-frys-montör, Kallbadet
- Mol-partiet. Ett parti som enkom ägnar sig åt att förklara och redogöra för hur molhalten i vätskeblandningar fungerar.

Timo Hyllningscermoniensamikioskentervetermosmedmos, Arg, Småland
- Ah! Dem där jävla Fimp-sule-demokraterna skall fan i det ha min röstjävel! Käften nu så skall jag förklara. Dem vill på ett jäääävligt demokratiskt sätt, va - en gång för jävla alla - se till att folk inte drar med sig gamla fimpar med in i hissar, tamburer och såna satans ställen, UNDER SKOSULORNA! Att folk inte fattar!

Micke Lombardier, Bartender, Åkers
- Fick man bara välja en så får det bli Mim Mot Tystnad, en ideell sammanslutning som jobbar för att döda pinsamma tystnader genom att börja mima. De har budskap, patos och vin på mötena.

Inga-Lisa Smolkert, Frimurare, Klarabergsviadukten
- Kyndels-ensemblen. En samling utbrytarpräster som vill avskaffa kyndelsmässen. Dom verkar vettiga och sjunger gärna om sitt budskap. Det tilltalar mig. Och många med mig, jag är inte ensam i det här. En gång satt jag upp en lapp i tvättstugan och flera skrev på. Nu handlade den kanske om ett nytt luddfilter till tvåans tumlare men... Jag tror på dem! Och många, många med mig.

Limpan, Fotbollsknatte, Söder om Söder
- Fyrfärgs-liberalerna förtjänar mitt stöd. Jag har länge undrat vad det där "Cyan" är i en fyrfärgskassett. Svart fattar jag! Det är ju detsamma som black, va. Döden, hårdrock, kaffe, svart. Absolut. Och gult! Solen, kycklingar och morsans saffransbullar. Det är gula grejer för mig. Men vad är Magenta? En spya eller!? Jag hade banne mig inga Cyan-kritor i crayonskrinet när jag var grabb. "Vad fint du matchar, är det blå tröja du har?", "Nej, det är Magenta". Så har ju aldrig nån sagt. Och de där lögnerna kommer ju politikerna undan med. Men inte längre! Rösta Fyrfärgsliberalt i sommar, Öh-öh-uu-öh-öh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar